Jak wybrać dobre przedszkole dla szczeniąt?
Instytucja, jaką jest przedszkole dla szczeniąt z roku na rok zyskuje na popularności. Jest to miejsce, w którym szczeniak naprawdę może być sobą, ma szansę nauczyć się, „jak być psem” oraz jak nawiązywać poprawne relacje zarówno z innymi psami, właścicielem i obcymi ludźmi.
Zajęcia z psiego przedszkola są w równej mierze korzystne dla właściciela, który odkrywa, że jego pupil niemal każdym swoim gestem przekazuje szereg cennych informacji zdradzających jego zamiary, nastrój i potrzeby. Wszystko to znacząco ułatwia codzienne życie z czworonogiem, owocuje wzmocnieniem zaufania psa do swojego przewodnika oraz zacieśnieniem wzajemnych więzi.
Brzmi pięknie, jednak aby rzeczywiście tak mogło się stać, powinien być spełniony jeden podstawowy warunek. Jaki? Przedszkole dla szczeniąt musi być dobre! W tym miejscu zaczynają się przysłowiowe schody, bo co to właściwie oznacza?
Niezależnie od tego, czy jesteś świeżo upieczonym właścicielem szczeniaka, czy trenerem, który zamierza poszerzyć swoją ofertę właśnie o przedszkole dla szczeniąt, musisz wiedzieć, czym powinna charakteryzować się dobra placówka tego typu i na co ludzie zwracają uwagę podczas jej wyboru. W końcu jako właściciel chcesz, by Twój czworonożny przyjaciel był szczęśliwy, bezpieczny i rozwijał się prawidłowo. Jako trener chcesz natomiast sprostać wyżej wymienionym potrzebom i oczekiwaniom potencjalnych klientów, którzy drogą pantoflową będą Cię polecać lub… nie, jeżeli nie spełnisz któregoś z poniższych warunków.
Po co psie przedszkole?
Jeśli jesteś instruktorem szkolenia psów, na pewno to wiesz. Jeżeli natomiast jesteś właścicielem szczenięcia, być może zastanawiasz się nad tym, po co w zasadzie cała ta „zabawa” i czy szczeniak faktycznie musi iść do „przedszkola”. To istotna kwestia, o której warto powiedzieć głośno.
Zajęcia w przedszkolu dla szczeniąt nie są standardowym grupowym szkoleniem z podstaw posłuszeństwa, o czym wielu właścicieli psów nie wie. Czym zatem są i czemu służą?
Mówiąc najogólniej, są to zajęcia mające na celu umożliwienie szczeniętom właściwej socjalizacji i habituacji. Młode psiaki podczas takich spotkań zapoznają się z wieloma różnymi bodźcami i sytuacjami, poznają inne psy i ludzi. Nabywają umiejętności związanych z prawidłową komunikacją, zabawą, uczą się zachowań społecznych i strategii radzenia sobie ze stresem. Właściciel ma szansę obserwować swojego psa i wyciągać z tejże obserwacji właściwe wnioski. Uczy się też odpowiednich reakcji na konkretne zdarzenia. Oczywiście wszystko powinno się odbywać pod czujnym okiem trenera i zgodnie z jego wskazówkami.
Większość organizatorów psich przedszkoli, poza programem socjalizacji, oferuje w ich ramach naukę podstawowych komend, jak m.in. siad, waruj, na miejsce, jak i np. sztuczek. Często prowadzone są także zajęcia z efektywnego przywołania. Programy poszczególnych placówek mogą się od siebie mocno różnić dlatego…
…wybór nie powinien być przypadkowy!
Wybór idealnego przedszkola dla szczeniąt – wbrew pozorom – nie jest rzeczą prostą, zaś szczególnych problemów może nastręczać osobom, które nie mają żadnego doświadczenia i wiedzy kynologicznej. Wiele osób szuka przedszkola, które działa po prostu najbliżej miejsca zamieszkania, często nie sprawdzając, co tak naprawdę oferuje i jak wygląda jego organizacja. Tymczasem to duży błąd, ponieważ dokonując wyboru przedszkola, należy zwrócić uwagę na szereg kwestii.
Od tego, jak zostaną poprowadzone spotkania i jaką wiedzę zyska właściciel w dużej mierze zależy dalszy los czworonoga. Choć w sporej części geny wpływają na osobowość i charakter psa, tak naprawdę to przeżyte przez niego doświadczenia i środowisko kształtują go najsilniej!
Często bardzo mocno skupiamy się na wyborze nowej pralki czy telefonu, porównując rozmaite oferty. Tym bardziej więc – jako że mamy do czynienia z żywą istotą – powinniśmy poświęcić czas i zaangażować się w poszukiwania idealnego przedszkola, w którym pobyt będzie kształtował we właściwy sposób zachowania psa. Przedszkole przedszkolu nierówne – tę świadomość powinien mieć każdy poszukujący.
Co wziąć pod uwagę podczas wyboru przedszkola?
Każdy z punktów należy przeanalizować oddzielnie, a następnie całościowo, aby uzyskać pełen obraz sytuacji.
Miejsce. To, gdzie odbywają się zajęcia, ma kluczowe znaczenie. Teren powinien być zamknięty, aby było po pierwsze bezpiecznie, a po drugie, by zminimalizować rozproszenia. Może to być np. wynajęta sala w szkole lub w jakimś ośrodku – wówczas należy zwrócić uwagę na to, czy powierzchnia nie jest śliska, czy pies może się po niej swobodnie poruszać i czuje się komfortowo.
Zajęcia mogą odbywać się również na zewnątrz, np. w ogrodzie – teren musi być ogrodzony, aby szczeniak nie miał możliwości opuścić go bez wiedzy właściciela, oraz aby nikt postronny nie mógł wejść bez zgody prowadzącego. Co istotne, w ten sposób organizator dba o kwestię bezpieczeństwa także pod tym względem, że pies nie ma możliwości kontaktu z rozmaitymi groźnymi zanieczyszczeniami, jak np. odchody zwierząt. W przypadku szczeniaka, który jeszcze nie ma w pełni wykształconej odporności jest to wyjątkowo ważne! Sam ogród również oczywiście musi być czysty i przyjazny maluchom.
Prowadzący zajęcia. Osoba prowadzącego odgrywa szalenie ważną rolę. To on bowiem tworzy program kursu oraz grupę. Podczas rozmowy telefonicznej lub też w czasie bezpośredniego kontaktu potencjalny klient ma pełne prawo zapytać o wykształcenie i doświadczenie prowadzącego oraz o każdy inny interesujący go aspekt. Instruktor koniecznie powinien być osobą kontaktową, łagodną dla psów i otwartą. Im większą ma wiedzę i doświadczenie, im chętniej i swobodniej opowiada o swojej pracy, tym lepiej.
Prowadzący musi posiadać cenną umiejętność właściwej komunikacji z psami i odczytywania sygnałów przez nie wysyłanych. Powinien być niezwykle elastyczny, wyczulony i przygotowany na nagłe zmiany w zachowaniu psów – musi umieć przewidywać, działać szybko i zdecydowanie. W tym zawodzie nie ma miejsca na niepewność i momenty zawahania, bo czasem o obrocie zdarzeń decydują sekundy. Jest to szczególnie ważne w przypadku, gdy instruktor decyduje się na dopuszczenie szczeniaków do wspólnej zabawy – powinna ona być bezwzględnie kontrolowana. Instruktor musi wiedzieć, kiedy zabawa przestaje być zabawą, a staje się rywalizacją czy regularną bójką, i jak ją przerwać, by nie doszło do poważnych konsekwencji.
Ewelina Piskorek
Druga część artykułu jest dostępna tutaj Zapraszamy do lektury 🙂